Nasza Historia w Sportach Motorowych

Początki

Pełna gwiazd historia marki Gulf w sportach motorowych sięga dalej w przeszłość niż pamięć wielu ludzi. To właśnie zainteresowanie firmy Gulf w wykraczających poza standardowe bariery badaniach w sferze rozwoju sportów wyścigowych skłoniły markę do zaatakowania Indianapolis 500 przy pomocy wspaniałego modelu „Gulf-Miller”, z napędem na cztery koła i silnikiem zlokalizowanym na tyle pojazdu, i to już w 1938 roku.

Samochody te nie miały szczęścia na „Indy”, ale kierowca George Barringer pobił w jednym z nich aż 14 rekordów Klasy Międzynarodowej (2 – 3 litry) w Bonneville Salt Flats, w stanie Utah – między innymi 158.446 mil na godzinę na 5 km, 150.242 mil na godzinę i pełny dystans „Indy” – 500 mil, z prędkością 142.770 mil na godzinę – prędkości przekraczające ludzkie pojęcie, jak na tamte czasy.

 

Lata 60 i 70

 

W późnych latach 60 i wczesnych latach 70, Gulf promował swoją markę na całym świecie przy pomocy finansowego i technicznego sponsoringu kilku dużych zespołów wyścigowych. Wielkim krokiem w kierunku międzynarodowej promocji marki było połączenie sił przez wiceprezydenta Gulf, Grady’ego Davisa z Johnem Wyerem, które zaowocowało udziałem Gulf w mistrzostwach World Endurance Championship.

Zespół wyścigowy Gulf-JW zyskał rangę legendy w latach 1967 – 1975, z samochodami Ford GT40, Porsche 917 i Mirage. Gulf triumfował w Le Mans w 1968, 1969 i 1975, zdobył też laury mistrzostw World Championship Sportscar.

Również w tym okresie po raz pierwszy pojawiły się kultowe obecnie barwy wyścigowe Gulf. Firmowe kolory Gulf – ciemno-niebieski i pomarańczowy – uznane zostały za zbyt stonowane jak na potrzeby samochodów wyścigowych, zdecydowano więc o wykorzystaniu jasno-niebieskich i pomarańczowych barw niedawno nabytej przez Gulf marki Wilshire Oil Company, aby lepiej oddać energię Gulf. Te kolory pozostały do dziś barwami wyścigowymi marki Gulf i są jednymi z najlepiej rozpoznawanych barw w świecie sportów motorowych. Są tak mocno kojarzone z marką Gulf, że firma niedawno zdecydowała się, jako pierwsza na świecie firma produkująca smary, do oficjalnego zarejestrowania tych kolorów jako znaku handlowego.

W 1968 Gulf rozszerzył swoją działalność sponsoringową, wspierając markę McLaren w wyścigach Can-Am, Indycar i Formuły Jeden, ta współpraca trwała do 1974 roku. W tym niezwykle burzliwym i pełnym sukcesów okresie, Gulf odniósł wraz z McLaren siedem zwycięstw w F1, firma sponsorowała także samochody zespołu Brabham w F1 w 1969 roku.

Współpraca Gulf i McLaren w Formule Jeden trwała z sukcesami do końca sezonu 1973, ale zespół Gulf McLaren najpewniej będzie najlepiej zapamiętany dzięki spektakularnej dominacji serii Can-Am w latach 1968 – 1972, gdzie wygrał 35 wyścigów i zdobył pierwsze i drugie miejsce w 20 startach.

 

LATA 90

 

Po sprzedaży zespołu Mirage minęło niemal 20 lat zanim Gulf znów powrócił na międzynarodową arenę sportów motorowych. W 1994 Gulf sponsorował Dereka Bella, który próbował dorównać rekordowi wszechczasów Jacky’ego Ickx’a – sześć wygranych w LeMans. Za kierownicą wozu Gulf Kremer Porsche Spyder K8, Bell zdobył godne uznania szóste miejsce na słynnym torze Sarthe we Francji.

W latach 1995 – 1997 Gulf odnowił swoje owocne relacje z McLarenem w świecie samochodów wyścigowych, dzięki wyścigowej wersji super samochodu McLaren F1GTR.

Zespół Gulf-McLaren zawiesił tradycję na dwa z trzech sezonów, startując w korporacyjnych barwach Gulf – ciemno-niebeskiej i pomarańczowej – powracając do kultowych barw Gulf dopiero w 1997 roku. W tym okresie zespół odniósł dziewięć zwycięstw w wyścigach oraz, dzięki Ray’owi Bellm’owi i Jamesowi Weaverowi, zdobył tytuł mistrzowski Global GT Championship w 1996.

 

W NOWE MILLENNIUM

 

W 2001 Gulf sponsorował Audi R8 prowadzone przez Stefana Johannsona, ścigające się w słynnych niebiesko-pomarańczowych barwach, marka zdobyła także tytuły mistrzowskie w kategorii kierowcy oraz zwycięzcy klasy zespołowej w europejskiej serii Le Mans 2001.

Rok 2005 otworzył nowy rozdział w międzynarodowej historii rajdowej marki Gulf – dzięki Paul Belmondo Racing (PBR). Wozy PBR Courage wygrały w kategorii LMP2 zarówno na torach Monza jak i Silverstone oraz zdobywając miejsca na podium w trzech innych wyścigach (między innymi drugie i trzecie miejsce w kategorii LMP2 w Le Mans 24 Hours). Zespół i jego kierowcy byli o włos od wygrania całej klasy LMP2, ostatecznie kończąc sezon na trzecim miejscu.

Rok 2006 marka Gulf rozpoczęła wkraczając na nowe terytorium – sponsorując wspierany przez producenta wóz Paula Belmondo, Nissan 4×4, w morderczym rajdzie Dakar. Nissan Francuza dzielnie walczył o tytuł mistrzowski w klasie wozów fabrycznych przez pierwszą połowę rajdu, zanim został zmuszony do wycofania się.

W 2006 roku Gulf ponownie sponsorował zespół Paul Belmondo Racing a także rozszerzył wsparcie na koleżeński zespół w klasie LMP2, Barazi-Epsilon, ze znakomitymi wynikami. Dla Barazi-Epsilon był to wiekopomny sezon, z pierwszymi miejscami w klasie LMP2, w kategoriach kierowcy i zespołowej.

Ponieważ PBR nie brało udziału w sezonie 2007, Gulf zwiększył wsparcie zespołu Barazi-Epsilon na jego drodze ku chwale w serii Le Mans i w legendarnym Le Mans 24 Hours. Zespół ścigał się z zupełnie nowym rywalem w klasie LMP2, wozem brytyjskiego konstruktora Zytek – 07S. Zytek miał nierówne wyniki w sezonie, ale wygrał kategorię LMP2 na torach Silverstone i Interlagos i zajął drugie miejsce na torze Nurburgring. To dało Barazi-Epsilon trzecie miejsce w notowaniach drużynowych klasy LMP2 na rok 2007.

 


 

WSPÓŁPRACA Z ASTON MARTIN RACING: 2008 – 2015

 

2008 – ZWYCIĘSTWO GT1 W LE MANS 24 HOURS

W styczniu 2008 marka Gulf rozpoczęła współpracę z Aston Martin Racing. “Małżeństwo” dwóch tak uwielbianych marek ze świata sportów motorowych natychmiast rozpaliło wyobraźnię publiczności, dodatkowo podnosząc poziom emocji zwycięstwem niebiesko-pomarańczowego DBR9s w kategorii GT1 Le Mans 24 Hours 2008.

 

2009 – MISTRZOSTWO SERII LE MANS

W styczniu roku 2009 nastąpiło odsłonięcie prototypu Aston Martin Racing klasy LMP1 – DBR 1-2, po którym nastąpił rok spektakularnych sukcesów, z dwoma zwycięstwami w wyścigach serii Le Mans, nieprzerwanym pasmem finiszów na podium LMS (wliczając w to zgarnięcie miejsc 1-2-3 na torze Nürburgring) i trzech tytułów LMS – dla drużyny, producenta i kierowców.

AMR i Gulf osiągnęły też kolejne sukcesy pod koniec sezonu, w początkowych stadiach azjatyckiej serii Le Mans.

 

2010 – FINISZE NA PODIUM NA CAŁYM ŚWIECIE

Ulepszona wersja DBR 1-2 z 2009 roku wyjechała na tor Sebring w klasycznym wyścigu na 12 h i zdobyła solidne trzecie miejsce, zaraz za dwoma fabrycznymi dieslami Peugeot. Kolejnym osiągnięciem było drugie miejsce w 8 h wyścigu Le Castellet na francuskim torze Paula Ricarda oraz, tydzień później, kolejne drugie miejsce w wyścigu Long Beach ALMS.

 

2011 – SEZON DWÓCH POŁÓWEK

AMR-1, pierwszy model LMP1 zbudowany w całości od podstaw przez Aston Martin, zastąpił DBR1-2. Ilość niezbędnych zmian ostatecznie okazała się większa niż wstępne przewidywania i, po słabych występach na Le Mans 24 Hours, zdecydowano się powrócić do DBR1-2 na resztę sezonu.

W rundzie Laguna Seca amerykańskiej serii Le Mans, Gulf i Aston Martin Racing powróciły do formy, z niemal idealnymi wynikami na drodze do zwycięstwa. Ostatecznie, wóz zespołu zdobył miejsce na podium w finałowej rundzie Międzykontynentalnego Pucharu Le Mans – “Petit Le Mans”.

 

2012 – ŚWIETNA WALKA O PODIUM ZAKOŃCZONA ZWYCIĘSTWEM W CHINACH.

AMR powróciło do swoich korzeni w GT, dzięki czemu przez cały sezon WEC wóz 97 Vantage GTE rzadko kończył wyścigi poza podium kategorii GTE Pro. W pierwszym starcie wóz zdobył solidne drugie miejsce w otwierającej rundzie WEC w wyścigu Sebring 12 h. Po krótkiej przerwie w wyścigu Spa nastąpiło zajęcie trzeciego miejsca w Le Mans, a następnie sześć kolejnych finiszów na podium, zakończonych zwycięstwem w finałowej rundzie sezonu w Chinach.

 

2013 – KIEROWCY GULF MISTRZAMI WEC GTE AM

Sezon 2013 był kolejnym sezonem zwycięstw zespołu Aston Martin Racing w mistrzostwach World Endurance Championship, zarówno w kategorii GTE Pro jak i GTE.

 

POZNAJCIE ZESPÓŁ – GULF RACING

 

Milton Keynes, około 20 kilometrów na północ od Londynu, jest siedzibą najnowszego zespołu rajdowego WEC w UK: Gulf Racing. Jest to niezwykle kompaktowa jednostka, zatrudniająca mniej niż dziesięciu pracowników etatowych, ale wystarczy jeden rzut oka by stwierdzić, że zespół jest profesjonalny i niezwykle poważnie podchodzi do tego, czym się zajmuje.

Oprócz nieskazitelnie czystego warsztatu samochodów rajdowych, lokal mieści także i przygotowuje do wyścigów kilka samochodów z kolekcji Gulf ROFGO jego współwłaściciela, Roalda Goethego; a także biura zespołu oraz kompletne centrum przygotowania fizycznego, włącznie z najwyższej klasy symulatorem wyścigowym.

 

PORSCHE 911 RSR GTE

Samochodem wybranym na ostatni sezon był Porsche 911 RSR GTE, z pełną specyfikacją fabryczną – jeden z niewielu takich wozów sankcjonowanych przez Porsche do startów w najwyższej klasie rajdów enduro.

911 RSR GTE startowało w kategorii GTE Am, co oznacza, że zostało skonfigurowane według specyfikacji stosowanych w wozach GTE Pro w 2015 roku.

Podstawą dla 911 RSR GTE jest uliczna wersja Porsche 911. GTE zaprojektowany został specjalnie do startów w wyścigach według wytycznych Automobile Club De L’Ouest GTE.

Podwozie wzięto bezpośrednio z ulicznej wersji Porsche 911. Zamontowano na nim stalową klatkę bezpieczeństwa, zaprojektowaną według wyznaczników aeromechaniki i wytycznych FIA. Za wyjątkiem dachu, cała karoseria zbudowana jest z lekkiego włókna węglowego i wyposażona w zaawansowany zestaw aerodynamiczny, włącznie z przednim spojlerem, płaskim podwoziem i dyfuzorem i tylnym spojlerem z włókna węglowego, zaprojektowanym przy użyciu najnowszych technik obliczeniowych płynności dynamicznej (CFD).

Chyba najbardziej wymagającym testem oleju silnikowego jest test na torze rajdowym. Gulf promuje swoją markę na całym świecie, sponsorując wiele wielkiego formatu imprez wyścigowych i czołowych zespołów, co gwarantuje marce międzynarodową rozpoznawalność. Firma Gulf jest dumna z nawiązania partnerstwa z marką Aston Martin Racing w 2008 roku, AMR do dziś stosuje i poleca produkty Gulf. W roku 2013 Gulf odnowił umowę partnerską z zespołem fabrycznym Aston Martin, związując te dwie marki aż do końca roku 2015.